תיק מב"ד – ממתין לבירור דין

BLOG1

תיק מב"ד עלול לגרום נזק עכשווי ועתידי רב לאזרח שנחקר במשטרה ושנפתח לו תיק מב"ד.

אז מהו תיק מב"ד? איזו נזקים הוא גורם ועתיד לגרום לאזרח בהמשך וכיצד ניתן לפעול לסגירתו?

מהו תיק מב"ד?

תיק מב"ד הוא תיק פלילי פתוח הממתין לבירור דין על ידי משטרת ישראל.

כאשר מוגשת תלונה במשטרה נגד אדם על חשד כלשהו שהוא עבר מעשה הנחזה להיות אסור, קרי עבירה פלילית, משטרת ישראל מזמנת את האדם לחקירה באזהרה בחשד לביצוע סעיפי העבירה המיוחסים לו ו/או שעתידים להיות מיוחסים לו במהלך החקירה.

לקוח שאל אותי, אבל לא הגישו נגדי תלונה, למה זימנו אותי לחקירה? אז במקרים כאלה לרוב מדובר במידע מודיעיני שהתקבל במשטרה שבגללו זומן הלקוח לחקירה.

סיימת את החקירה ושוחררת הביתה? מה הלאה?

לאחר חקירת האדם באזהרה מגבשת משטרת ישראל את כלל הראיות שנאספו על ידה ומעבירה את התיק לאחת מרשויות התביעה:

  1. שלוחת התביעות המשטרתית בהתאם למחוז בו נערכה החקירה.
  2. פרקליטות מחוז פלילי.

רשויות התביעה שאליהן הועבר התיק לומדות את חומר הראיות ומחליטות האם יש מקום להעמיד את החשוד לדין  והגשת כתב אישום נגדו.

ההחלטה הסופית אם להגיש כתב אישום היא מורכבת ממספר שיקולים ומרכיבים רבים שביניהן : נמצאת שאלת השאלות האם ישנו "סיכוי סביר להרשעה", אם לא דינו של התיק להיגנז באחת מעילות הסגירה שאותן נפרט במאמר אחר.

ישנו שיקול נוסף שהוא נדבך משמעותי שהוא שיקול הדעת של התובע הפלילי והאם קיים עניין לציבור בניהול ההליך הפלילי והאם הגשת כתב האישום תועיל לציבור או תגרום נזק מיותר, קרי טענת זוטי דברים.

תהליך החקירה ואיסוף ראויות יכול לארוך מספר חודשים רב שלאחריו התיק יכול להגיע בפני התובע ולהיות מונח בפניו חודשים נוספים עד שהוא מגבש החלטה.

תהליך החקירה אורך לעיתים חודשים ארוכים ולאחריו התיק יכול לשבת על שולחנו של

מב"ד: השלכות ומשמעויות עכשווית ועתידית:

התיק עלול לגרום נזקים רבים לאדם שהוא כעת בחזקת חשוד, בעיקר אם מדובר באדם נורמטיבי שזוהי הסתבכותו הראשונה עם המשטרה וכעת נושא ברישומו המשטרתי אות "קלון" שעתיד להתברר בתקופה הרחוקה הנראת לעין.

ההיפך מסתברא שמדובר באדם נורמיטבי – אדם שהוא עם רישום פלילי רב יותר ובשפת משטרת ישראל נקרא עבריי, פחות יושפע מהותית מדבר קיומו של התיק

נזקים:

נזק תעסוקתי – אדם נורמיטבי שפתוח נגדו תיק מב"ד, לא זכאי לקבל תעודת יושר מהמשטרה ורישום תיק המב"ד במחשבי המשטרה גלוי וחשוף לגורמים רבים:

  • משטרת ישראל
  • משרדי ממשלה
  • רשויות מקומיות (עיריות ומועצות)
  • לשכת עורכי הדין
  • רשויות זרות לצורך בקשת הגירה

רישום תיק המב"ד, ברוב המקרים ימנע מאותו אדם להתקבל לעבודה שהוא חפץ בה אך ורק בגלל הדרישה של אותם מקומות אלה הינה ר"פ (רישום פלילי) נקי.

הדבר אף עלול למנוע את בקשתו ואישורו לשאת רישיון נשק מטעם המשרד לביטחון פנים בהן אם מדובר ברישיון נשק פרטי ו/או רישיון נשק ארגוני לצורך העסקתו על ידי חברת שמירה, הדבר אף עלול לביטול רישיון הנשק של האדם.

נזק נפשי ופגיעה בשמו הטוב בפני מכריו, מעבר לנזק בתעסוקה שיכול להיגרם לאדם, הנזק הנפשי המתמשך עד לבירור תיק המב"ד והפגיעה בשמו הטוב של האדם, האדם סובל מעגמת נפש ומתח רב ובאי יכולתו להתמודד במהירות וביעילות נגד התלונה שהוגשה נגדו בין אם מדובר בתלונת שווא ו/או בתלונת אמת.

החשוד מצוי במצב של חוסר ודאות לגבי עתידו וישנה סכנה קיומית מהותית שיוגש נגדו כתב אישום והוא יועמד לדין פליל,  דבר הגורם לו עינוי דין שיפוטי מתמשך.

לא בכדי נקרא המצב בו מתמשך הליך משפטי זמן רב 'עינוי דין.

האם בכל פגישה עם שוטר נפתח תיק מב"ד?

התשובה החד משמעית היא לא.

לא כל פגישה עם שוטר מביאה לפתיחת תיק מב"ד, גם אם השוטר כותב דו"ח פעולה על האירוע, דו"ח זה הוא דו"ח פנימי שככל ויוחלט לזמן אותך לחקירה ו/או לעכב ו/או לעצור אותך ישמש בתור חלק מהראיות שיונחו בפני רשויות התביעה בבואם לתת החלטה האם להגיש כנגד החשוד כתב אישום.


 אך פועלים לסגירת תיק מב"ד?

המלצתי היא אך ורק על ידי פנייה לעורך דין פלילי מקצועי שיפנה בפנייה רשמית, נכונה, מדויקת ובטענות כבדות משקל שהן נכונות למקרה הספציפי לרשויות התביעה בבקשה לסגירת תיק פלילי.

עורך הדין הפלילי ינתח את חומר הראיות ואת הנסיבות של המקרה ויוכיח מעל לכל צל של ספק שאין זה המקרה להגיש כתב אישום כנגד החשוד ויש להורות על סגירת התיק הפלילי.

ישנה גם אפשרות לסגירת תיק המב"ד בעילה שאין אינטרס ציבורי בהגשת כתב אישום.

הטיפול בבקשה ובעילת סגירת תיק המב"ד צריכה להתבצע בזהירות ותוך הכרה מלאה עם ההנחיות של המשטרה והפרקליטות.

לרוב הבקשות לסגירת תיק המב"ד מוגשות בתיקים בהם החשוד הכחיש את העבירה וטוען שהוא חף מפשע.


הסדר מותנה:

בסעיפי העבירה המתאימים ובקיום התנאים הקבועים בחוק ניתן לבקש לסגור את התיק במסגרת הסדר מותנה.

התנאים לסגירת התיק בהסדר מותנה היא הודאת החשוד בביצוע העבירה והתחייבות לנקוט תנאים בשביל שלא יוגש נגדו כתב אישום ואם הוא יפר את התנאים שנקבעו אזי ניתן יהיה להגיש נגדו כתב אישום.

בהסדר מותנה החשוד מודה בביצועו העבירה ומתחייב לנקוט צעדים מסוימים כדי שלא יוגש נגדו כתב אישום.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

פוסטים אחרונים

תוכן עניינים