מה עושים כשהמשטרה דופקת בדלת?

Man In Handcuffs Behind Bars In A Police Station.

אמאל'ה, איזה לחץ! השוטרים דופקים בדלת! מה עושים עכשיו? מכניסים אותם או משאירים אותם בחוץ? צריך להתקשר לעורך דין? מה הם יכולים לעשות ומה אסור להם לעשות? מותר בכלל להתנגד? מה עושים אם השוטרים באו לעצור את אבא? מה קורה אם שוטרים רוצים לעשות חיפוש בבית? הכנתי עבורכם מאמר שירחיב על הנושא.

נתחיל ונאמר כי המשטרה לא דופקת בדלת ככה סתם, אם הגיעו שוטרים ככל הנראה מדובר באחת מהסיבות הבאות:

  1. התקבלה במשטרה תלונה על רעש
  2. התקבלה תלונה על סכסוך משפחתי
  3. עלה חשד שמתבצע כעת פשע או עבירה בבית
  4. עלה חשד שהתבצע לפני זמן קצר פשע או עבירה בבית
  5. יש בידם צו חיפוש
  6. יש בידם צו מעצר כלפי אחד מיושבי הבית

מה לעשות כשלשוטר יש צו חיפוש לבית שלי?

לזכות הדיירים ניתנת האפשרות לבחור האם להכניס או לא להכניס את השוטרים אל הבית, אך חשוב לציין כי סירוב לבקשה עלול להיות בעל השלכות משפטיות לרעת הדיירים או הנוכחים בדירה ואף לגרום לכך שהמשטרה תפרוץ את הדירה בכח. לכן, אם השוטרים דופקים בדלת מומלץ להכניס אותם, לבקש מהם להזדהות ( שם מלא ומספר שוטר ) ומיד ליצור קשר עם עורך דין פלילי.

לאחר פתיחת הדלת לשוטרים יש:

  1. לבקש שיציגו בפניכם את צו החיפוש. הצו יגדיר בדיוק את המקומות בהם מותר לשוטר לבצע חיפוש, כך למשל אם הציגו בפניכם צו חיפוש לרכב אין לשוטרים אפשרות לבצע חיפוש בבית שלכם או על הגוף שלכם.
  2. לשאול מה סיבת החיפוש והאם אתם חשודים במשהו. במידה ואתם חושבים שאין סיבה מוצדקת לחיפוש הביעו התנגדות מילולית ( לא פיזית ) ובקשו מהשוטרים לתעד את ההתנגדות שלכם בדו"ח האירוע.
  3. שמרו על כבוד ונימוס בשיח עם השוטרים – גם אם השוטר בא לעצור את אמא שלכם, גם אם הוא בא לקחת את אח שלכם לחקירה, אתם שומרים על איפוק וריחוק. לא צועקים, לא מקללים, לא מרביצים – כל אלה יכולים להוביל להאשמות נגדכם בגין תקיפת שוטר ( הענישה נעה בין 3 חודשי מאסר ובין 5 שנות מאסר ) או הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו ( הענישה עליה נעה בין מאסר של 14 ימים לפחות ובין מאסר של 3 שנים ).
  4. ליצור קשר מיידית עם עורך דין פלילי ולהתייעץ איתו לפני שמכניסים את השוטרים הביתה או תוך כדי החיפוש. למה להתקשר לעורך דין פלילי בזמן החיפוש? מפני שיש נהלי חיפוש הקבועים בחוק ובמידה והשוטרים לא פעלו על פיהם ניתן לפסול את הראיות שהם מצאו. עורך דין פלילי ידע להדריך אתכם מה לומר לשוטרים ואיך להתנהג איתם, כך שהחיפוש יתנהל בצורה החוקית והמהירה ביותר. בנוסף, הוא יצליח לאתר כשלים בחוקיות החיפוש לאחר מכן.

מה זה צו חיפוש של המשטרה?

הכנסתם את השוטרים הביתה והם הציגו בפניכם צו חיפוש. חשוב להבין שצו חיפוש הוא מסמך משפטי חוקי המאפשר לשוטרים לבצע חיפוש לצורך איסוף ראיות או חקירה על גופו של אדם, רכבו של אדם, ביתו של אדם או כל מבנה אחר בו שוהה החשוד.

קיימים שני סוגים של צו חיפוש המגדירים מה מותר לשוטרים לעשות ומה אסור להם לעשות:

סוג צו החיפושהסברצו החיפוש יינתן כאשר עולה חשד סביר
צו חיפוש בהוראת שופטהתביעה מטעם המשטרה הצליחה לשכנע את השופט כי יש יסוד לחשוד באדם / בחפץ / במקום. על השוטרים להציג בפני דיירי הבית את הצו עם חתימת השופט. הצו צריך לפרט את סיבת החיפוש.למציאה והצגה של חפץ הקשור לחקירה פתוחה או להליך משפטי המתנהל נגד נאשם. למציאת רכוש גנוב או חפץ הקשור לביצוע העבירהלביצוע עבירה או פעילות לא חוקית המתבצעת או עומדת להתבצע במקום מסויםלביצוע דבר עבירה המתבצע או עומד להתבצע כנגד אדם אחר
צו חיפוש ללא הוראת שופטהשוטרים יכולים להיכנס כאשר קיים יסוד סביר לחשד לדבר ביצוע עבירה הנובע מ: התנהגות מחשידהמידע מודיעיני מקדיםריח של סמים  לביצוע מידי או ביצוע בטווח הקרוב של דבר עבירהאחד מדיירי הבית או הנוכחים בו ביקשו את עזרת המשטרהאחד מדיירי הבית או הנוכחים בו פנו למשטרה בדבר עבירה המתבצעת בבית השוטרים מבקשים להיכנס לבית במהלך מרדף אחר אדם חשוד או אדם המתחמק ממעצר

 

מה מותר לשוטר לעשות בזמן חיפוש בבית?

למרות שבידי השוטרים צו המאפשרים להם לעשות חיפוש בבית שלכם, הם עדיין לא יכולים לעשות ככל העולה על רוחם. החוק קובע מספר כללים לביצוע חיפוש בבית:

  1. בעל הבית או המחזיק במקום או מי מטעמו יכול להיות נוכח בבית במהלך החיפוש.
  2. החיפוש יעשה בנוכחות שני עדים שאינם שוטרים. אלא אם:
  3. בעל הבית או המחזיק במקום ויתר מרצונו על נוכחות העדים
  4. דחיפות המקרה אינה מאפשרת המתנה להגעת העדים לבית
  5. שופט הורה על תנאים אחרים לביצוע החיפוש
  6. כל חפץ או כלי שנתפסו במהלך החיפוש יתועדו בדו"ח מפורט המתאם את תיאור החפץ והמקום בו נמצא בבית. בסיום החיפוש, העדים חותמים על הדו"ח המפרט את כל החפצים והכלים שנמצאו במהלך החיפוש. בעל הבית או מי מטעמו יכול לבקש ולקבל העתק מהדו"ח.
  1. במידה ושוטר תפס מחשב במהלך החיפוש, אין לו הרשאה להשתמש בו לצורך איסוף מידע או ראיות אלא אם צו החיפוש מתיר לו לעשות זאת. חיפוש מידע ואיסוף ראיות על מחשבים נעשה על ידי חוקר מחשבים בעל הסמכה מטעם המשטרה.
  2. שוטר יכול לחפש חפץ  על גופו בעל הבית או על גופם של הנוכחים האחרים במקום, במידה שבמהלך החיפוש התעורר חשד כי הם מסתירים את החפץ בגינו ניתן צו החיפוש.
  3. צו החיפוש יפרט מה מטרת החיפוש והשוטרים יכולים לחפש רק את החפצים שהוגדרו בצו. במידה והשוטרים מצאו חפצים אחרים הקשורים בדבר העבירה, הם יכולים לקחת גם אותם. אך עליהם לתעד אותם בדו"ח החיפוש ולדווח עליהם גם לשופט שחתם על הצו.

למה צריך להתייעץ עם עורך דין פלילי כשהמשטרה עושה חיפוש בבית?

היוועצות עם עורך דין פלילי חשוב לא רק כשהמשטרה עושה חיפוש, אלא גם אם המשטרה באה לעצור קרוב משפחה או חבר. החוק קובע נהלים ברורים לביצוע חיפוש ומעצר ובמקרים רבים נאספים ראיות וחומרי חקירה בצורה לא חוקית, עקב חיפוש לא חוקי או מעצר לא חוקי.

עורך דין פלילי מכיר את נהלי החיפוש ואת התנהלות המשפט הפלילי ובכל אחד מהשלבים הוא מוודא כי ההתנהלות תקינה, חוקית ואינה פוגעת בזכויותיכם. במקרים רבים ייצוג וליווי משפטי של עורך דין פלילי הובילו לזיכוי של חשודים מאשמה מסיבות כאלה ואחרות.

ככל שתמהרו לשוחח עם עורך דין פלילי, כך תשמרו על הזכויות שלכם טוב יותר ותגדילו את הסיכוי להפוך את ההרשעה לזיכוי.

נעים להכיר, אדם אבישר עורך דין פלילי בתל אביב ; פתח תקווה ; גבעת שמואל ; קריית אונו ; גני תקווה ; בת ים ; חולון ; בני ברק ; יפו ; אשדוד ; יבנה ;  אשקלון ; באר שבע ; אילת ; חדרה ; חיפה ; נצרת ; עכו ; נהריה ; קריית שמונה

 עורך דין אדם אבישר מייצג חשודים / נאשמים בעבירות פליליות מאז שנת 2020 בנחישות, בתקיפות ומתוך אמונה כי לכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה לחזור אל דרך הישר ממנה סטה.

בעזרת מחשבה יצירתית ומציאת פתרונות מחוץ לקופסא מצליח עורך דין אדם אבישר להביא לסיומם המוצלח של הליכים פליליים מורכבים ופשוטים כאחד.

משרדו של עורך דין אדם אבישר מתמחה בייצוג ובליווי חשודים ונאשמים לאורך ההליך המשפטי הפלילי מראשיתו ועד סופו, בכל הערכאות המשפטיות ובפרט בניהול תיקים פלילים במגוון עבירות סמים, אלימות, רכוש, מין, ייצוג פשיעה חמורה ועבירות תעבורה.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

פוסטים אחרונים

תוכן עניינים