נהיגה תחת השפעת קנאביס

BOX5

נהיגה תחת השפעת קנאביס נחשבת לעבירה חמורה שכן על פי החוק הקיים בישראל, הקנאביס הינו סם מסוכן ( גם אם מדובר בקנאביס רפואי ). במידה ונעצר נהג לבדיקה על ידי שוטר ונמצא כי הוא נוהג תחת השפעת סם מסוכן, יילקח ממנו רישיונו באופן מידי.

הוא יוזמן לשימוע בפני קצין משטרה על מנת לדון בפסילת רישיונו למשך 30 עד 90 ימים. נהגים רבים מגיעים אל השימוע מבלי להתייעץ עם עורך דין תעבורה ולמעשה מקטינים את הסיכוי שלהם לבטל את השלילה ולמחוק את האשמות נגדם, בכך מרצים לעיתים קרובות עונש פסילה מנהלי ללא שיוגש נגדם כתב אישום.

מה אומר החוק על נהיגה תחת השפעת קנאביס?

החוק אינו קובע דבר אך ישנן תקנות שונות, נהלים ופסקי דין המסדירים את הנושא עד שתתגבש ותאושר חקיקה מוסדרת בנושא. נכון להיום קובע סעיף 64ב בפקודת התעבורה כי קנאביס הינו "סם מסוכן" ואין הוא מבדיל בין קנאביס רפואי וקנאביס לצריכה אישית שאינה למטרה רפואית.

אך היות ומספר הנהגים המשתמשים בקנאביס רפואי תוך כדי נהיגה עולה ועולה מדי שנה נקבעו בשנת 2018 תקנות חדשות הנקראות "תקנות התעבורה (סמים שאינם נחשבים סמים מסוכנים), תשע"ח-2018" והן עושות יותר סדר בדברים.

מתי אפשר לנהוג תחת השפעת קנאביס?
התקנות החדשות קובעות כי ניתן לנהוג תחת השפעת קנאביס רק כאשר הנהג עמד בתנאים הבאים:

  1. כאשר יש לנהג רישיון רפואי בתוקף לצריכת קנאביס רפואי והמינון הוא אחד מן השניים:
  • מינון הנמוך מ – 50 גרם לחודש כשריכוז ה THC- בקנאביס הינו פחות מ-15%.
  • מינון נמוך מ – 40 גרם לחודש כשריכוז ה THC- בקנביס בין 16% ל 20%.
  1. השימוש בקנאביס הרפואי נעשה בהתאם להוראות הרופא המטפל.
  2. הנהג נמצא במעקב קבוע ( לפחות אחת לחצי שנה ) אצל הרופא ששמו נקוב על הרישיון הרפואי.
  3. הנהג נהג ברכב לאחר ש:
  • חלפו לפחות 3 שעות ממועד נטילת הקנאביס בעישון או באידוי.
  • חלפו לפחות 6 שעות ממועד צריכת הקאנביס בדרכים אחרות כגון בליעה.
  • חלפו לפחות 12 שעות ממועד צריכת הקנביס ובמהלך שתה הנהג משקאות אלכוהוליים.
  1. הנהיגה מותרת רק לנהג שמשתמש ברכב פרטי.
  2. הנהג אינו נוטל סמים מסוכנים נוספים או תרופות פסיכוטיות אחרות.
  3. לנהג אין כל מניעה אחרת לנהוג.
    אך אל תמהרו לעשן ולנהוג כי למרות שהתקנות התעבורה מגדירות מתי אפשר ומתי אי אפשר לנהוג תחת השפעת קנאביס, הן מעולם לא פורסמו רישמית ( ולא קיבלו תוקף משפטי )! זאת מאחר ולמשטרה אין ( עד היום יש לומר ) דרך חד משמעית לקבוע כמה זמן עבר בין צריכת הקנאביס ובין תחילת הנסיעה בפועל.

איזה עונש נותנים על נהיגה תחת השפעת קנאביס?
היות והחוק מתייחס לנהיגה תחת השפעת קנאביס כנהיגה תחת השפעת חומר מסוכן, חלה הבחנה בענישה בין עבירה ראשונה ובין עבירה שנייה.
במידה ומדובר בעבירה ראשונה של נהיגה תחת קנאביס ( או נהיגה בשכרות ), העונש יהיה שלילת רישיון למשך שנתיים ובאופן מידי. עוד צפוי לנהג עונש מאסר על תנאי. בהתאם לתנאי המקרה (לדוגמא, אם הנהג גרם לתאונה ולמוות תחת השפעת הקנאביס), יכולה התביעה לבקש עונש חמור יותר.
במידה וזוהי עבירת התעבורה השנייה של הנהג שלילת הרישיון תהיה מיידית ולמשך 4 שנים לפחות. בהתאם להחלטת השופט ולחומרת המקרה יוחלט עם על הנהג יושת עונש מאסר בפועל או עונש מאסר על תנאי.
במקרים רבים עקב עונש הפסילה שנגזר על הנהג מעל לשנה, משרד הרישוי יחייב את הנהג לקחת חלק בקורס ריענון נהיגה ואין זה משנה אם מדובר בעבירתו הראשונה או השנייה. במקרים רבים הנהג יחויב גם לגשת למכון הבטיחות בדרכים (מכון הארבעה) ולעבור מבחנים לצורך קבלת רישיון הנהיגה מחדש.
מה לעשות אם עצרו אותי על נהיגה תחת השפעת קנאביס?
הדבר הראשון שיש לעשות הוא ליצור קשר עם עורך דין תעבורה על מנת לספר לו את נסיבות העיכוב והמקרה על מנת שהנהג יקבל חוות דעת משפטית האם לשתף פעולה (במרבית המקרים רצוי) עם השוטר או לא. חשוב לדעת שסירוב עלול להוביל להחמרת האישום נגדכם ולהעלאת חשד כי אתם מסרבים כי אתם נוהגים תחת השפעת קנאביס. לכן, כאשר השוטר מבקש ממכם לתת דגימת רוק, עשו כדבריו.
במידה ודגימת הרוק תהיה חיובית לסמים יתכן ותתבקשו לתת דגימת שתן, שוב – שתפו פעולה עם השוטר. בהתאם לתוצאות בדיקת הרוק ובדיקת הדם (ככל ונדרש), יוגש כתב אישום ותזומנו למשפט בבית הדין לענייני תעבורה.
עוד יתכן שבמהלך הבדיקה, השוטר יבקש לבצע חיפוש ברכבכם במידה שעלה חשד סביר ש:

  • הודיתם שהשתמשתם בסמים
  • מהרכב עולה ריח חזק של סמים
  • ברכב נמצאו כלים ואמצעים לעישון סמים
  • בידי השוטר יש מידע מודיעיני מקדים לגבי הרכב והאנשים הנמצאים בו
    זכרו! – על פי חוק סירוב להנחיות השוטר לביצוע הבדיקה וחוסר שיתוף פעולה עם הוראותיו, עלולות להוביל לפסילה אוטומטית של רישיון הנהיגה למשך שנתיים.

איך מבטלים כתב אישום על נהיגה תחת השפעת סמים?
בטרם התחלתם לשוחח עם השוטר, התקשרו לעורך דין תעבורה לצורך ייעוץ, אם ולא יכולתם או לא חשבתם על זה, חשוב שתעשו זאת מיד לאחר שהשוטר שיחרר אותכם לדרככם ולפני שהתייצבתם בפני קצין המשטרה. מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה בעל ניסיון בליווי וייצוג נהגים תחת השפעת קנאביס וחומרים אחרים.
עורך הדין ישמע את ההסבר שלכם לדברים וידע להדריך אתכם וכן אף להתלוות אליכם במהלך השימוע בפני קצין המשטרה על מנת שרישיונכם יוחזר אליכם ותוכלו לנהוג.

למה צריך עורך דין תעבורה?
עורך דין תעבורה מכיר את נהלי הבדיקה בגין נהיגה תחת השפעת קנאביס והוא יכול להבחין בליקויים או בטעויות שנעשו במהלך תהליך בדיקת הדגימה במעבדה המשפטית. לאור ליקויים וטעויות אלה הוא יכול לטעון לביטול שלילת הרישיון או להמיר את השלילה לשלילה על תנאי.
במידה ותוזמנו למשפט, יוכל עורך דין תעבורה לייצג אתכם ולטעון לטובתכם, להפחית מחומרת כתב האישום כך שהעונש שיושת עליכם יהיה קל יותר או יומר לקנס או שלילה על תנאי.

נעים להכיר, אדם אבישר עורך דין תעבורה בתל אביב ; פתח תקווה ; גבעת שמואל ; קריית אונו ; גני תקווה ; בת ים ; חולון ; בני ברק ; יפו ; אשדוד ; יבנה ; אשקלון ; באר שבע ; אילת ; חדרה ; חיפה ; נצרת ; עכו ; נהריה ; קריית שמונה

עורך דין אדם אבישר מייצג נהגים בעבירות תעבורה בכלל ובעבירות נהיגה תחת השפעת קנאביס בפרט, מאז שנת 2020. עורך דין אבישר מלווה את לקוחותיו בנחישות, בתקיפות ומתוך אמונה כי לכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה לחזור אל דרך הישר ממנה סטה בתל אביב ובערים נוספות ביניהן בפתח תקווה, ירושלים, נצרת, חיפה, צפת, אשדוד ובאר שבע.
בעזרת מחשבה יצירתית ומציאת פתרונות מחוץ לקופסא מצליח עורך דין אדם אבישר להביא לסיומם המוצלח של הליכים משפטיים מורכבים ופשוטים כאחד.
משרדו של עורך דין אדם אבישר מתמחה בייצוג ובליווי נהגים לאורך ההליך המשפטי מראשיתו ועד סופו, בכל הערכאות המשפטיות ובפרט בניהול תיקי תעבורה העוסקים בנהיגה תחת השפעת קנאביס, נהיגה במהירות מופרזת, שלילת רישיון ועוד.
עד כה הצליח עורך דין אדם אבישר למחוק מעל 10,000 נקודות לנהגים שהגישו בקשות להישפט בגין דוחות תנועה בבתי המשפט לתעבורה בתל אביב – בת ים, בפתח תקווה, בירושלים, בנצרת, בצפת, בחיפה, באשדוד ובבאר שבע.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

פוסטים אחרונים

תוכן עניינים