איך סוגרים תיק פלילי במשטרה? 

BOX3

רבים חושבים שתיק פלילי הוא תיק שיש רק לגנבים ורוצחים, אך למעשה לכל אחד מאיתנו יכול להיות תיק פלילי בנסיבות כאלה ואחרות. במקרים רבים "מילה אחת לא במקום" במהלך חקירה משטרית יכולה להכריע את הכף לטובתכם או לרעתם ולכן חשוב להבין מה זה תיק פלילי, איך סוגרים אותו ולמה חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני חקירה.

מה זה תיק פלילי?

המינוח הנכון לרישום עבירות פליליות הינו מרשם פלילי, אך בקרב הציבור הרחב שגור השם – "תיק פלילי". התיק הפלילי הינו תיק משפטי על חשוד או נאשם בדבר עבירה פלילית ( מעשה או אי מעשה ) והוא כולל את כל המידע על האירוע בו היה מעורב. מסמכי התיק הפלילי כוללים ראיות ועדויות, תמלילי חקירה, סיכומי דיונים בבית המשפט, חוות דעת משפטית מרופאים ועוד.

מטרת המסמכים שנאספו בתיק הפלילי היא לעזור לשופט להגיע אל אחת משתי החלטות:

  • האם הנאשם עבר עבירה פלילית? במקרה כזה השופט ישית עליו את העונש הקבוע בחוק.
  • האם החשוד לא עבר עבירה פלילית? במקרה כזה השופט ישחרר את החשוד לדרכו או במקרה שהוגש כתב אישום כנגד הנאשם ימליץ על ענישה מופחתת, לדוגמא עבודות שירות או קנס כספי.

אילו עבירות נכללות תחת הדין הפלילי?

רבים חושבים שהדין הפלילי מתייחס לעבירות רכוש או רצח. למעשה הדין הפלילי מתייחס למספר רב של עבירות  הנחשבות עבירות פליליות, ביניהן:

  • עבירות הריגה ורצח
  • עבירות זנות ומין
  • עבירות שוחד, מרמה והונאה
  • עבירות צווארון לבן
  • עבירות רכוש ומס
  • עבירות אלימות, סמים ונשק
  • עבירות זיוף והתחזות
  • עבירות סחיטה ואיומים
  • עבירות מחשב ואינטרנט
  • עבירות פרטיות
  • עבירות סמים
  • החזקת סמים לצריכה עצמית
  • עבירות אלימות במשפחה

מה זה תיק פלילי פתוח?

תיק פלילי פתוח מוגדר כתיק בו החקירה נגד החשוד לא הסתיימה ולא הועברה אל דיון בבית המשפט. גם במהלך הדיונים בבית המשפט, יוגדר התיק הפלילי כתיק פתוח שכן לא התקבלה החלטה חד משמעית לגבי מידת האחריות ואופן הענישה של החשוד.

מה זה תיק פלילי סגור?

תיק פלילי סגור הינו תיק בו החליט בית המשפט להרשיע את הנאשם או להעמיד נגדו צו פסיקה המחייב את הנאשם או את רשויות החוק לפעול בצורה מסוימת.

תיק פלילי יחשב כתיק סגור כאשר הוכחה אשמתו של הנאשם ואין עוד צורך בחקירה או בדיון בבית המשפט.

האם אפשר למחוק רישום של תיק פלילי?

יש אפשרות, אומנם היא כרוכה בזמן המתנה של שנים ארוכות, או בהגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה שהסיכויים אינם גבוהים ולכן במרבית המקרים אי אפשר למחוק רישום של תיק פלילי שכן יתכן ובעתיד יהיה שימוש למידע שנאסף בו על ידי גורמי משטרה ומשפט. אך יחד עם זאת, ניתן להגביל את הגישה אליו או להשאיר חלקים ממנו חסויים במידה ומדובר במידע סודי או מידע שעלול לפגוע בביטחון המדינה.

ישנה אופציה נוספת שניתן להגיש בקשה למחיקת הרישום הפלילי לאחר חלוף זמן שמוגדר בחוק.

האם אפשר לפתוח תיק פלילי לקטין?

בהחלט. ניתן לפתוח בהליך פלילי נגד חשודים /נאשמים שהיו בגילאי 12 שנים עד 18 שנים בעת שביצעו דבר עבירה. אלה ישפטו בהתאם לחוק הנוער, התשל"א 1971 ( שפיטה, ענישה ודרכי טיפול ).

יחד עם זאת חשוב לציין כי במידה שגילו של החשוד הינו מתחת ל – 12 שנים, על פי חוק הוא לא יכול לשאת באחריות פלילית למעשיו. בירור פרטי האירוע ובמידת הצורך הענישה תתבצע בהתאם לחוק הנוער תש"ך- 1960 ( טיפול והשגחה ).

זכויות מיוחדות לקטינים בעת חקירה פלילית

היות וחשוד קטין אינו מודע לזכויותיו , חלות הוראות מיוחדות לגבי ניהול החקירה שלו:

  • זכותו של קטין להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני החקירה
  • זכותו של קטין להתייעץ עם הוריו לפני חקירה
  • זכותו של קטין שהוריו או קרוב אחר ישהו עימו  בחדר במהלך החקירה
  • זכותו של קטין לא להיחקר בשעות הלילה

כמובן שלמשטרה עומדת האפשרות לשלול זכויות אלה מהקטין בהתאם לחומרת המקרה, דחיפות החקירה או סכנה לחיי אחרים.

איך סוגרים תיק פלילי של קטין?

קיימות שתי דרכים עיקריות בהן ניתן לסגור תיק פלילי של קטין:

  1. פנייה יזומה של עורך דין פלילי – שיפנה אל היחידה החוקרת או אל יחידת התביעות ויבקש מהן לסגור את התיק בהתאם לנסיבות הקטין שהובילו אותו להתנהג כפי שהתנהג. במקרים אלה נהוג לסגור את התיק הפלילי בטענת העדר אשמה או אי העמדה לדין.
  2. סגירת התיק על ידי היחידה התובעת – זוהי סגירת תיק פלילי לקטין בגלל חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור. במקרה כזה עורך דין פלילי יערור כדי לשנות את עילת הסגירה להיעדר אשמה.

למה צריך עורך דין פלילי?

"חיים ומוות ביד הלשון" אומר הפתגם המוכר ובמקרים רבים חשודים תחת חקירה אומרים את הדבר הלא נכון או מודים באשמה מהלחץ, מהפחד או מחוסר ידיעת החוק וחוסר ידיעת זכויותיהם.

תפקידו של עורך דין פלילי הוא ללוות את החשוד החל משלבי החקירה הראשונים, במהלך איסוף הראיות והעדויות, ייצוג החשוד / הנאשם מול הגורמים התובעים ומול בית המשפט וכמובן בעת ההכרעה לסייע בהפחתת העונש במידה שבית המשפט קבע כי הנאשם אשם על פי חוק.

נעים להכיר, אדם אבישר עורך דין פלילי בתל אביב ; פתח תקווה ; גבעת שמואל ; קריית אונו ; גני תקווה ; בת ים ; חולון ; בני ברק ; יפו ; אשדוד ; יבנה ;  אשקלון ; באר שבע ; אילת ; חדרה ; חיפה ; נצרת ; עכו ; נהריה ; קריית שמונה

 עורך דין אדם אבישר מייצג חשודים / נאשמים בעבירות פליליות מאז שנת 2020 בנחישות, בתקיפות ומתוך אמונה כי לכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה לחזור אל דרך הישר ממנה סטה.

בעזרת מחשבה יצירתית ומציאת פתרונות מחוץ לקופסא מצליח עורך דין אדם אבישר להביא לסיומם המוצלח של הליכים פליליים מורכבים ופשוטים כאחד.

משרדו של עורך דין אדם אבישר מתמחה בייצוג ובליווי חשודים ונאשמים לאורך ההליך המשפטי הפלילי מראשיתו ועד סופו, בכל הערכאות המשפטיות ובפרט בניהול תיקים פלילים במגוון עבירות סמים, אלימות, רכוש, מין, ייצוג פשיעה חמורה ועבירות תעבורה.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

פוסטים אחרונים

תוכן עניינים